Od listopada 2016 do kwietnia 2017 roku, w naszej szkole realizowano Projekt Bohaterskiej Wyobraźni pod patronatem HIP (Heroic Imagination Project) oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Ideą Projektu było szerzenie idei bohaterskiej wyobraźni wśród młodzieży, zapobieganie wykluczeniu społecznemu, lękom i depresji wśród młodzieży, kształtowanie nastawienia rozwojowego, rozwijanie świadomości wobec negatywnych zjawisk społecznych: uprzedzeń, stereotypów i dyskryminacji.
Nauczycielem realizującym projekt była Pani Wiesława Majewska z ZSCH.
W ramach programu pt. „Rozumienie ludzkiej natury” Prof.Philipa Zimbardo we włocławskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli zostało przeprowadzone szkolenie dla nauczycieli, pedagogów i wychowawców klas III i IV etapu edukacyjnego pt. „Kształtowanie nastawienia rozwojowego”. Ideą programu jest kreowanie postaw przeciwdziałania trudnym sytuacjom w szkole i poza nią, związanych z negatywnym konformizmem, wykluczeniem społecznym, przemocą oraz uprzedzeniami i dyskryminacją. Przesłaniem profesora Zimbardo jest przede wszystkim zmiana mentalności dzieci i młodzieży, inspiracja do podejmowania skutecznych działań we wszystkich sytuacjach życia codziennego, osobistego zaangażowania wobec potrzeb innych. Rozwijanie świadomości społecznej przez kształtowanie odpowiedzialności indywidualnej i społecznej, przez empatię wobec potrzeb innych i szerzenie optymizmu pozwoli na stworzenie nowej grupy obywateli, ogromnie potrzebnej wśród pełnego niepokoju i braku stabilności psychologicznej młodego pokolenia. Jeden z ważnych celów projektu związany jest z zapobieganiem szerzącej się wśród młodzieży depresji, która powstaje w związku z sytuacjami systemowymi oraz coraz potężniejszymi środkami kontroli społecznej.
Do udziału w programie „Rozumienie ludzkiej natury” zgłosiło się 9 uczniów z pierwszych klas technikum. Na pierwszym spotkaniu w listopadzie 2016 r. ustaliliśmy wspólnie, że będziemy realizować projekt etapowo. Przekazałam uczniom karty pracy, pozyskane od autorów programu pt. Kształtowanie nastawienia rozwojowego.
W wyniku opracowanych przez uczniów zadań w postaci referatów, odpowiedzi na pytania dotyczące nastawienia stałego i rozwojowego powstały indywidualne opinie, oparte na doświadczeniach młodzieży. Z ich opracowania nauczyciel dokonał podsumowania w formie pisemnej oraz dyskusji. Wnioski wyciągnięte z dyskusji pozwoliły uświadomić młodzieży odpowiedzi na kilka istotnych pytań, a mianowicie: jak wysoki jest ich własny potencjał intelektualny, jak ważny i szeroki wpływ mają na kreowanie własnego życia, samorealizację i drogę do sukcesu oraz jak mogą przekształcać nastawienie stałe otoczenia w nastawienie rozwojowe.
Udział w projekcie wzięli:
- Kamil Wołowski – I GB
- Karolina Wujkiewicz – I GB
- Justyna Tokarz – I GB
- Dominik Pietrzykowski – I GB
- Dawid Paszkiewicz – I GB
- Magdalena Chyżewska – I TA /TCH
- Weronika Stelmasik – I GB
- Rita Kotas – I GB
- Weronika Kalińska – I GB
Uczestnicy projektu po wspólnej dyskusji prowadzącej do sformułowania zadań, jakie będą kontynuować w przyszłości, dzięki udziałowi w przedsięwzięciu profesora Zimbardo, doszli do przekonań, że należy:
- dbać zawsze o to, by nie pogarszały się umiejętności (sprawności , w których są dobrzy);
- patrzeć na wnętrze drugiej osoby;
- motywować się wzajemnie;
- stworzyć plan działania, który zminimalizuje problemy z motywacją;
- wzmacniać się przez trudne sytuacje;
- postępować zgodnie z wewnętrznym przekonaniem,
- być zdeterminowanym,
- dążyć do wyznaczonych celów;
- pamiętać, że najważniejsze jest to, co niewidoczne,
- ignorować powierzchowność ;
- tworzyć plany strategiczne;
- pomagać innym;
- być człowiekiem o nastawieniu rozwojowym;
- pracować nad sobą;
- myśleć pozytywnie;
- zmieniać nastawienie, rozwijać się i nabywać nowe umiejętności;
- nie poddawać się w trudnych sytuacjach ;
- uczyć się i motywować się samodzielnie do nauki.
Pojedyncze refleksje skupiły się wokół wskazówek, iż:
- nie należy żyć w wiecznym stresie, trzeba niekiedy „wrzucić na luz”;
- oczekując czegoś więcej od życia ,by „wybić się spośród szarych ludzi”- trzeba pomagać i się rozwijać.
Program profesora Philipa Zimbardo „Kształtowanie nastawienia rozwojowego” skierowany został do młodego pokolenia, u którego promować trzeba pozytywne postawy i wartości. Powstał w celu przekazywania go dalej, tworzenia lepszego pokolenia. Przez kształtowanie nastawienia rozwojowego można pomóc w wyjściu z coraz bardziej ogarniającego młodzież pesymizmu, zapobiec niepokojącym postawom: lękom i depresji. Podstawą do realizacji tego typu programów jest szacunek dla drugiego człowieka i od niego należy budować relacje między ludźmi. Przyjmowanie biernej postawy, patrzenia z boku na wydarzenia poruszające nasz system wartości nie stworzą pokoleń, którym będzie się lepiej żyć na tym świecie. Należy zacząć już teraz, od siebie i kreować nową generację, uwzględniając przy kształtowaniu wszystkie typy osobowości, do których trzeba dotrzeć przytaczając przykłady nie tylko historycznych osobowości, lecz także spośród żyjących wśród nas ludzi o nastawieniu rozwojowym. Największy wpływ na wypełnienie tej misji oprócz świata mediów może wywierać każda placówka oświatowa i zaangażowani w jej ideę nauczyciele.
[Best_Wordpress_Gallery id=”31″ gal_title=”Projekt Bohaterskiej Wyobraźni w Chemiku”]