Szanowni Państwo, publikujemy projekty Statutów Zespołu Szkół Chemicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie we Włocławku w celu konsultacji.
Publikujemy projekty statutów funkcjonujących w naszej szkole w celu konsultacji (pdf, Acrobat Reader):
Statut Zespołu Szkół Chemicznych we Włocławku
Statut Technikum nr 2 w Zespole Szkół Chemicznych we Włocławku
Statut Branżowej Szkoły I Stopnia w Zespole Szkół Chemicznych we Włocławku
Konsultacje trwają do 28 stycznia 2024 roku
Ewentualne sugestie, wnioski, propozycje proszę kierować przez dziennik elektroniczny lub na adres mailowy szkoły: zschem.wek@gmail.com
Poniżej lista zmian w podziale na typ szkoły:
Statut Technikum
Rozdział 6 §11, pkt. 1, ppkt. 22 – zyskuje brzmienie
…”uczniowie szkoły mogą opuścić budynek szkoły jedynie po zakończeniu lekcji zgodnie z planem obowiązkowych zajęć w szkole lub w szczególnych przypadkach na wniosek pisemny ucznia pełnoletniego lub wniosek pisemny rodzica/prawnego opiekuna ucznia niepełnoletniego. Wniosek musi zawierać oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego ucznia niepełnoletniego o wzięciu pełnej odpowiedzialności za powrót dziecka do domu. Fakt opuszczenia szkoły zostaje odnotowany w księdze wyjść. W razie konieczności zwolnienia uczniów z obowiązkowych zajęć będą potwierdzane telefonicznie z opiekunem prawnym.”
Uzasadnienie:
Zapis ten jest odpowiedzią na wnioski rodziców/opiekunów prawnych uczniów niepełnoletnich o niemożności odebrania osobistego ucznia ze szkoły ze względu na obowiązki zawodowe i inne. Uczniowie pełnoletni traktowani jako osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych mogą występować o zwolnienie z zajęć bez pośrednictwa rodziców. Należy mieć jednak na uwadze, że zwolnienie z obowiązku brania udziału w zajęciach edukacyjnych musimy odnieść również do obowiązków ucznia, zatem postępowanie ucznia nie może świadczyć o uchylaniu się od wykonywania obowiązku regularnego uczęszczania na zajęcia oraz może być powodem do wyciągnięcia konsekwencji.
Statut Technikum
Rozdział 6 §11, pkt. 2, ppkt. 15 – zyskuje brzmienie
…”usprawiedliwiania nieobecności:
- wychowawca klasy, usprawiedliwia w dzienniku elektronicznym nieobecność ucznia na lekcjach na prośbę:
- rodziców (prawnych opiekunów) ucznia niepełnoletniego
- ucznia pełnoletniego,
- usprawiedliwianie nieobecności ucznia niepełnoletniego następuje w formie pisemnej na kartce, przez dziennik elektroniczny – konto rodzica/opiekuna prawnego lub po przedstawieniu innego dokumentu (np. wezwania sądowego/urzędowego, zaświadczenia itp.),
- uczeń pełnoletni może złożyć oświadczenie o przyczynach nieobecności na zajęciach szkolnych. Oświadczenie ucznia podlega ocenie nauczyciela, pedagoga, dyrektora – odpowiedzialnego za dokonanie czynności usprawiedliwienia, co do okoliczności podanych jako powód nieobecności w szkole. Fakt złożenia oświadczenia nie jest równoznaczny z usprawiedliwieniem godzin nieobecności,
- rodzice/opiekun prawny ucznia niepełnoletniego lub uczeń pełnoletni zobowiązani są do usprawiedliwienia nieobecności w ciągu 7 dni roboczych, licząc od pierwszego dnia powrotu ucznia do szkoły zgodnie z zasadami przedstawionymi w ppkt. b, c,
- wychowawca, pedagog lub dyrektor szkoły może skontaktować się z rodzicem ucznia w celu potwierdzenia usprawiedliwienia,
- niespełnienie w/w warunków skutkuje uznaniem nieobecności
za nieusprawiedliwioną, - W przypadkach spornych rodzic, bądź pełnoletni uczeń ma prawo odwołać się od decyzji wychowawcy do Dyrektora szkoły.”
Uzasadnienie:
Zapis ten jest odpowiedzią na wnioski rodziców/opiekunów prawnych uczniów niepełnoletnich oraz uczniów pełnoletnich, aby umożliwić usprawiedliwianie godzin nieobecności z wykorzystaniem dziennika elektronicznego – z konta rodzica, oraz w formie pisemnej. Jednocześnie zrezygnowano z kart usprawiedliwień – jako podstawowej formy usprawiedliwiania ucznia. Zmieniono również czas dostarczenia usprawiedliwienia na 7 dni roboczych, licząc od pierwszego dnia powrotu ucznia do szkoły.
Statut Technikum
Rozdział 8 §44, pkt. 2 – wykreślone, pkt. 1 – zyskuje brzmienie: Ocena okresowa nie może wynikać tylko z jednej oceny bieżącej, a powinna być rzetelną oceną zdobytej przez ucznia wiedzy oraz umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
Uzasadnienie:
Zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty – ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Statut Technikum
Rozdział 8 §46 – zyskuje brzmienie: Nauczyciel ustalający ocenę uzasadnia ją w formie ustnej.
Uzasadnienie:
Zmiana wynikająca z konieczności uszczegółowienia zasad uzasadnienia ocen przez nauczyciela.
Statut Technikum
Rozdział 8 §49, pkt. 1.1. – zyskuje brzmienie: stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiada wiedzę i umiejętności obejmujące 100% wiadomości określonych przez program nauczania, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych,
Uzasadnienie:
ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Statut Technikum
Rozdział 8 §49, pkt. 1.7. – wykreślony
Uzasadnienie:
Zasady związane z ocenianiem regulują zapisy ustawy o Systemie Oświaty. Nie ma Zatem konieczności tworzenia PSO, a ocenianie ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które obejmuje również: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia ocen śródrocznych rocznych.
Statut Branżowej Szkoły I Stopnia
Rozdział 6 §11, pkt. 1, ppkt. 22 – zyskuje brzmienie
…”uczniowie szkoły mogą opuścić budynek szkoły jedynie po zakończeniu lekcji zgodnie z planem obowiązkowych zajęć w szkole lub w szczególnych przypadkach na wniosek pisemny ucznia pełnoletniego lub wniosek pisemny rodzica/prawnego opiekuna ucznia niepełnoletniego. Wniosek musi zawierać oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego ucznia niepełnoletniego o wzięciu pełnej odpowiedzialności za powrót dziecka do domu. Fakt opuszczenia szkoły zostaje odnotowany w księdze wyjść. W razie konieczności zwolnienia uczniów z obowiązkowych zajęć będą potwierdzane telefonicznie z opiekunem prawnym.”
Uzasadnienie:
Zapis ten jest odpowiedzią na wnioski rodziców/opiekunów prawnych uczniów niepełnoletnich o niemożności odebrania osobistego ucznia ze szkoły ze względu na obowiązki zawodowe i inne. Uczniowie pełnoletni traktowani jako osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych mogą występować o zwolnienie z zajęć bez pośrednictwa rodziców. Należy mieć jednak na uwadze, że zwolnienie z obowiązku brania udziału w zajęciach edukacyjnych musimy odnieść również do obowiązków ucznia, zatem postępowanie ucznia nie może świadczyć o uchylaniu się od wykonywania obowiązku regularnego uczęszczania na zajęcia oraz może być powodem do wyciągnięcia konsekwencji.
Statut Branżowej Szkoły I Stopnia
Rozdział 6 §11, pkt. 2, ppkt. 15 – zyskuje brzmienie
…”usprawiedliwiania nieobecności:
- wychowawca klasy, usprawiedliwia w dzienniku elektronicznym nieobecność ucznia na lekcjach na prośbę:
- rodziców (prawnych opiekunów) ucznia niepełnoletniego
- ucznia pełnoletniego,
- usprawiedliwianie nieobecności ucznia niepełnoletniego następuje w formie pisemnej na kartce, przez dziennik elektroniczny – konto rodzica/opiekuna prawnego lub po przedstawieniu innego dokumentu (np. wezwania sądowego/urzędowego, zaświadczenia itp.),
- uczeń pełnoletni może złożyć oświadczenie o przyczynach nieobecności na zajęciach szkolnych. Oświadczenie ucznia podlega ocenie nauczyciela, pedagoga, dyrektora – odpowiedzialnego za dokonanie czynności usprawiedliwienia, co do okoliczności podanych jako powód nieobecności w szkole. Fakt złożenia oświadczenia nie jest równoznaczny z usprawiedliwieniem godzin nieobecności,
- rodzice/opiekun prawny ucznia niepełnoletniego lub uczeń pełnoletni zobowiązani są do usprawiedliwienia nieobecności w ciągu 7 dni roboczych, licząc od pierwszego dnia powrotu ucznia do szkoły zgodnie z zasadami przedstawionymi w ppkt. b, c,
- wychowawca, pedagog lub dyrektor szkoły może skontaktować się z rodzicem ucznia w celu potwierdzenia usprawiedliwienia,
- niespełnienie w/w warunków skutkuje uznaniem nieobecności
za nieusprawiedliwioną, - W przypadkach spornych rodzic, bądź pełnoletni uczeń ma prawo odwołać się od decyzji wychowawcy do Dyrektora szkoły.”
Uzasadnienie:
Zapis ten jest odpowiedzią na wnioski rodziców/opiekunów prawnych uczniów niepełnoletnich oraz uczniów pełnoletnich, aby umożliwić usprawiedliwianie godzin nieobecności z wykorzystaniem dziennika elektronicznego – z konta rodzica, oraz w formie pisemnej. Jednocześnie zrezygnowano z kart usprawiedliwień – jako podstawowej formy usprawiedliwiania ucznia. Zmieniono również czas dostarczenia usprawiedliwienia na 7 dni roboczych, licząc od pierwszego dnia powrotu ucznia do szkoły.
Statut Branżowej Szkoły I Stopnia
Rozdział 8 §44, pkt. 2 – wykreślone, pkt. 1 – zyskuje brzmienie: Ocena okresowa nie może wynikać tylko z jednej oceny bieżącej, a powinna być rzetelną oceną zdobytej przez ucznia wiedzy oraz umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
Uzasadnienie:
Zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty – ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Statut Technikum
Rozdział 8 §46 – zyskuje brzmienie: Nauczyciel ustalający ocenę uzasadnia ją w formie ustnej.
Uzasadnienie:
Zmiana wynikająca z konieczności uszczegółowienia zasad uzasadnienia ocen przez nauczyciela.
Statut Branżowej Szkoły I Stopnia
Rozdział 8 §49, pkt. 1.1. – zyskuje brzmienie: stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiada wiedzę i umiejętności obejmujące 100% wiadomości określonych przez program nauczania, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych,
Uzasadnienie:
ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Statut Branżowej Szkoły I Stopnia
Rozdział 8 §49, pkt. 1.7. – wykreślony
Uzasadnienie:
Zasady związane z ocenianiem regulują zapisy ustawy o Systemie Oświaty. Nie ma Zatem konieczności tworzenia PSO, a ocenianie ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które obejmuje również: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia ocen śródrocznych rocznych.
Statut Zespołu Szkół Chemicznych we Włocławku
Rozdział §54
W szkole obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, które uregulowane ustawą z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024.
Uzasadnienie:
Wynika z konieczności wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich z dniem 15 lutego 2024r, zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodziny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.