TECHNIK USŁUG KELNERSKICH

TECHNIK USŁUG KELNERSKICH
SYMBOL CYFROWY ZAWODU 513102
KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE:
HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich
HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych

Technik usług kelnerskich zajmuje się kompleksową obsługą gościa w zakładach gastronomicznych oraz prowadzi dokumentację sprzedaży i rozliczenia kelnerskie.

Najważniejsze zadania:

  • przygotowywanie sali konsumpcyjnej do obsługi kelnerskiej, tj. przygotowanie (polerowanie) sztućców, szkła, porcelany oraz naczyń do wydawania potraw i napojów, nakrywanie stołów do konsumpcji z uwzględnieniem pory dnia i składanego zamówienia oraz z wykorzystaniem elementów dekoracyjnych (np. kompozycje kwiatowe) udzielanie konsumentowi informacji dotyczących jadłospisów, wartości odżywczych potraw i technologii ich przyrządzania,
  • posługiwanie się narzędziami i przyrządami typu: tace, wózki kelnerskie do serwowania potraw, przyrządy do otwierania puszek i butelek, sztućce do serwowania potraw,
  • doradzanie gościowi odpowiedniego asortymentu potraw i napojów, w zależności od wymagań dietetycznych, przyzwyczajeń i specyfiki kuchni regionalnej, staropolskiej i innych narodów),
  • przyjmowanie i rejestrowanie zamówień od gości,
  • pobieranie potraw i napojów z kuchni i bufetów oraz ocenianie ich dekoracji i estetyki; serwowanie potraw i napojów,
  • sporządzanie lub wykańczanie potraw w obecności konsumenta (tranżerowanie mięsa, filetowanie ryb, grillowanie potraw, flambirowanie zakąsek i deserów, sporządzanie zakąsek gorących i zimnych oraz ich doprawianie, sporządzanie i serwowanie koktajli bezalkoholowych i alkoholowych),
  • obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych w części handlowej zakładu gastronomicznego, np.: elektronicznych kas kelnerskich, kalkulatorów, komputerów, kostkarek do lodu, zmiana nakryć i obrusów w obecności konsumenta,
  • sprzątanie ze stołów z zachowaniem odpowiedniej kolejności i warunków higienicznych,
  • inkasowanie należności, rozliczanie z pobranych potraw i napojów oraz dziennego utargu,
  • utrzymywanie porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie zasad bhp, ppoż. i sanitarno-higienicznych,
  • planowanie, organizowanie i obsługiwanie uczestników przyjęć okolicznościowych, z uwzględnieniem obowiązujących zasad nakrywania stołów, rozsadzania gości, pierwszeństwa obsługi,
  • opracowywanie karty potraw i napojów na przyjęcia okolicznościowe,
  • propagowanie nowych wyrobów kulinarnych i napojów.

Do zadań technika obsługi kelnerskiej należy obsługiwanie gości hotelowych i ewentualnie przygotowywanie prostych posiłków.

Warunki kształcenia w zawodzie technik usług kelnerskich:

Szkoła posiada odpowiednią liczbę pomieszczeń dydaktycznych z wyposażeniem odpowiadającym najnowszej technologii i technice stosowanej w zawodzie.

Wszystkie pracownie do kształcenia zawodowego znajdują się na tej samej kondygnacji w bezpośrednim sąsiedztwie pracowni gastronomicznych, aby umożliwić wzajemne korzystanie z wyposażenia przydatnego do prowadzenia ćwiczeń. Pracownie wyposażone są w sprzęt odpowiadający realnym warunkom pracy.

Zawód ten łączy w sobie elementy pracy indywidualnej i zespołowej. Zazwyczaj technik usług kelnerskich samodzielnie obsługuje gości, jednak aby zrealizować jego zamówienie zgodnie z potrzebami gości, z wykorzystaniem nowych technik i w sposób atrakcyjny, musi współpracować z innymi pracownikami zakładu (z kelnerami, kucharzami i pionem hotelowym) często w zespołowym systemie obsługi kelnerskiej.

Potrzebę kształcenia w tym zawodzie uzasadnia wciąż wzrastająca się liczba hoteli różnych placówek gastronomicznych, włączając tradycyjne restauracje i kawiarnie, cafeterie (kawiarnie o ograniczonym zestawie posiłków), różnego rodzaju bary, placówki typu café shop, puby, kluby nocne, rotisserie, brasserie, tawerny, lokale rozrywkowe, dyskoteki, lokale narodowe (o wyspecjalizowanych kuchniach narodowych i folklorystycznym wystroju), ogródki i tarasy restauracji i kawiarni, gabinety gastronomiczne i sale bankietowe.

Coraz częściej spożywa się posiłki poza domem, a korzystający z placówek żywieniowych, oprócz jedzenia chcą być mile, dobrze, wyjątkowo wręcz obsłużeni. Outsourcing usług gastronomicznych (świadczenie ich w miejscach pracy, użytku publicznego oraz w domu klienta) pozostawia w zakładzie jedną kuchnię z tą samą obsadą pracowników, a zwiększa ilość zatrudnianych kelnerów. Automatycznie przekłada się to na wzrost możliwości zatrudnienia kelnerów.

Dodatkowym atutem tego zawodu jest praca w ciągłym kontakcie z ludźmi. Pozwala to rozwijać u kelnera różne umiejętności, poznawać zwyczaje, kulturę różnych narodów, pogłębiać umiejętności językowe. To wszystko ułatwia przeniesienie się na rynek pracy za granicą, gdzie o zatrudnienie w tej branży osobom ze znajomością języka nigdy nie nastręczało kłopotów, jak podają dane rynku pracy.

Ponadto z danych statystycznych prowadzonych przez Europejskie Służby Zatrudnienia wynika, że najchętniej widziani są kucharze, kelnerzy i barmani.

Ośrodki wypoczynkowe i mała gastronomia w sezonach wakacyjnym i zimowym potrzebują dodatkowych pracowników, tzw. pracowników sezonowych. W lecie głównie nad morzem i jeziorami, w górach praktycznie cały rok, ale z przewagą okresu zimowego.

 

WYKAZ PRZEDMIOTÓW W OKRESIE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Kwalifikacja HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich

Teoretyczne przedmioty zawodowe:

  • Bezpieczeństwo i higiena pracy w gastronomii
  • Technologia gastronomiczna
  • Obsługa gości
  • Język obcy w pracy kelnera

Przedmioty zawodowe organizowane w formie zajęć praktycznych:

  • Pracownia technologii gastronomicznej
  • Pracownia obsługi gości
  • Pracownia rozliczenia usług kelnerskich
  • Podstawy miksologii
  • Praktyki zawodowe

 

HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych

  • Teoretyczne przedmioty zawodowe:
  • Organizowanie usług gastronomicznych
  • Język obcy zawodowy w praktyce

Przedmioty zawodowe organizowane w formie zajęć praktycznych:

  • Pracownia rozliczenia usług gastronomicznych
  • Praktyki zawodowe
Skip to content